Legnépszerűbb síterepek

Havas sportok

JÉGVITORLÁZÁS - az igazi szabadság!

2012-01-02 17:26:00

100 km/h-val repülni a jégen?

1600 táján jelent meg az első szárazföldi vitorlás, ám ekkor több ponton is feltűnt: Állítólag egy flamand férfi, Simon Stevin kétárbocos szárazföldi hajót alkotott, ami jóval nagyobb volt, mint a mai modellek, és akkori léptékkel mérve hihetetlen teljesítményként 30-35 km/h-val száguldott. Ugyanebben az időben Kínában is megjelentek a szárazföldi vitorlások, ahol rájöttek, hogy könnyebben tudják elvégezni a szántást, ha kihasználják a szél erejét. A múlt században többen is megpróbálkoztak olyan jármű készítésével, amelyet vitorla hajt. Az aranyláz idején is elterjedtek a szárazföldi vitorlások, mert az aranyásók így gyorsabban átjutottak a néptelen, kihalt vidékeken. A szárazföldi vitorlások hátrányait az évek során belátták, ma már csak az extrém sportok szerelmesei hódolnak neki.

A jégvitorlázás körülbelül az 1800-as évek végén Svédországból indult. Ott először csak hobbiszinten próbálták, később versenysporttá nőtte ki magát.

A jégvitorlázás kezdete hazánkban 1892-re tehető. A múlt századelőn készült jégvitorlások mindegyike más és más volt és éppen ezért még gondolni sem lehetett jégvitorlás versenyek rendezésére. A legelső hazai jégszán a balatonfüredi Stefánia Yacht Egylet kikötőjében került jégre. A sport virágkorát a második világháború után élte. A hazai jégvitorlás versenyzés hosszú szünet után 1999-ben éledt fel, amikor a jégvitorlás osztályszövetség újjáalakult. A korábbi években nem voltak versenyszabályok és azoknak megfelelő felszerelések itthon. Jégvitorlázásból Európa- és világbajnokságokat is rendeznek, amelyek különc érdekessége, hogy a verseny időpontját hónapokkal előre lehet tudni, a helyszínt azonban csak négy nappal a verseny kezdete előtt hirdetik ki - ennyire befolyásolhatja az időjárás a körülményeket.

 Hazánkban kevésbé ismert és elterjedt a jégvitorlázás, melynek egyik oka a megfelelő pálya hiánya. A Balaton, vagy a Velencei-tó a legideálisabb, de kb. 20 cm vastagságú jég ajánlott a biztonságos sportoláshoz és az elmúlt évek telei ritkán biztosítottak sportolásra alkalmas jeget. Az egy négyzetcentiméterre jutó nyomás nem nagyobb, mintha korcsolyával rámenne bárki a jégre, így van aki szerint ennél vékonyabb jég is megfelelő. Minden esetben legyünk tisztában azzal, hogy a jég minősége óráról-órára változhat, ráadásul helyenként jelentős eltérések adódnak. A sportolásra alkalmas jégfelületen gyakran okoznak balesetet a fedetlen horgászlékek.

A jégvitorlások mindössze abban hasonlítanak a hajókhoz, hogy a szél erejét használják fel a haladáshoz. Van árbocuk, vitorlájuk és bumjuk, igazi hajótestük azonban nincs. A többnyire egyszemélyes szerkezetek a háromszögben elhelyezett korcsolyákra épülő hídból és a testből állnak, amely éppen csak akkora, hogy a szán vezetője benne ülve irányíthatja járművét. Sebessége viszont sokkal nagyobb, akár 100-120 km/h is elérheti.

Éppen ezért a jégvitorlázás korántsem kényelmes és veszélytelen sport. Fék, biztonsági öv és légzsákok nincsenek, csak egy bukósisak védi a versenyzőt.

A kötelekkel rögzített árbocok helyett merev, szabályozható szárnyakat alakítottak ki, amelyekkel még nagyobb sebességeket lehet elérni, viszont úgy be lehet őket állítani, hogy gyorsuljon vagy lassuljon a hajó, sőt még a felhajtóerőt is meg tudják szüntetni, így a vitorlás képes egy helyben megállni.

Hihetetlen szabadságérzetet nyújt ez az extrém sport!

 

Comments

Régebbi cikkeinket ide kattintva találhatják.