Legnépszerűbb síterepek

Havas sportok

A legjobb off-piste lehetőségek Európában

2014-12-06 21:51:00

Melyek a világon is a legjobbak közé tartoznak

Adrenalin függő síelők kedvence a finom, friss porhavon siklani, ott ahol még senki sem törte meg a havat előttünk.

Európában a franciaországi Val Thorens büszkélkedhet az egyik legjobb pályán kívüli sílehetőséggel. Val Tho rendkívül barátságos hely magas hegyekkel, ráadásul nem tartozik a drágább helyek közé, így bátran indulhatunk ide csúszni. A hideg száraz klímának köszönhetően még a szezon végén, májusban is lenyűgöző porhó vár itt ránk. Ha célunk a Peclet és a Chaviere gleccser, tanácsos (mint minden pályán kívüli randevúra) vezetőt felkérni, hogy biztonságosan élvezhessük a fantasztikus kilátással együtt a csúszást. Le Plein Sud vár minket egy kis különlegességgel, melyért érdemes tartózkodni a késői bulizástól és korán kelni, ha a meteorológia havazást ígér.

off piste

Lehet, hogy Verbier nem tartozik a leglátogatottabb sícentrumok közé, mégis az egyik legjobb porhavazási lehetőséggel rendelkezik. A svájci Alpok 400 kilométernyi, négy völgyre kiterjedő, végtelen számú pályán kívüli lehetősége Verbier-ől érhető el a legkönnyebben. S, hogy mitől Verbier a legjobb? A „pályák” viszonylag könnyen megközelíthetők, nem kell a fél napot mászással tölteni, a lecsúszási lehetőségek változatosak, hasadékok, fás részek váltakoznak, s szórakoztatják a síelőket.

Technikánk gyakorlásának és önbizalmunk növelésének lehetősége áll előttünk, ha St. Anton-ba érkezünk egy kis közepes nehézségű mélyhavazásra. A kitűnő felvonó rendszernek köszönhetően pillanatok alatt a pályák tetejére érhetünk, s a pályán kívüli lehetőségeink sincsenek messze a „civilizációtól” így, ha elfáradunk, vagy bajba kerülünk, hamar érkezik segítség és a közelben biztosan találunk egy hüttét. Érdemes korán kelni, s a Rendl körzetet megcélozni, ahol friss nyomot hagyhatunk a hóban, majd a szemközti Stuben következik, mely egy kevésbé ismert terület, így egyáltalán nem zsúfolt, és az északi lejtőkön egész nap frissen marad a hó.

Ha ezeket a helyeket kipróbáltuk, akkor menjünk Chamonix-ba, vagy Ischgl-be, ahol ugyan ilyen remek lehetőségek várnak ránk.

piepsUgyan akkor ne felejtsük el a pályán kívüli sízés alapszabályainak betartását sem:

1) Indulás előtt tájékozódjunk a várható időjárásról, havazásról és a lavina kockázatról

2)Sokkal jobb, ha kisebb társasággal indulunk a hegyekbe, mintha egyedül mennénk, s az sem baj, ha nagyjából egyforma sítudással és fizikai felkészültséggel rendelkeznek, s az sem baj, ha van velünk egy profi vezető. Ha egyedül indulunk, mindenképpen fogadjunk vezetőt!

3) Legyen nálunk lavina felszerelés!

4)Készítsünk útitervet, és érjünk vissza sötétedés előtt!

5) Ha lavinába kerültünk hagyjuk sífelszerelésünket veszni, nehéz hátizsákunkat is vegyük le, így akadályozzuk meg, hogy mélyre temessen minket a hó. Feküdjünk a hóra s végezünk nagy úszó mozdulatokat, s erősen imádkozzunk!

Hozzászólások

Régebbi cikkeinket ide kattintva találhatják.