Legnépszerűbb síterepek

Havas sportok

Hogyan vezessünk hóban?

2015-11-17 12:43:00

Néhány alapszabály, melynek betartásával csökkenthető a kockázat

A legjobb tanács az lehetne, hogy ne vezessünk, de természetesen a mai rohanó világban ezt nem tehetjük meg, ráadásul a síbarátok, ha el akarnak jutni a legjobb lejtőkhöz, rá is vannak kényszerülve, hogy havas utakon vezessenek.

téli autó

A téli, csúszós aszfalt legnagyobb veszélye, hogy sokszor nem látszik, az út csak vizes vagy tényleg lefagyott. Éppen ezért mindenkinek azt ajánljuk, ha eltérő kinézetű burkolathoz ér, csökkentse a sebességet. Ilyenkor érdemes egy rövid, óvatos fékezéssel kipróbálni, megvan-e a megfelelő tapadás. Lehetőleg ne az autópálya belső sávjában kísérletezzünk, miközben hátunk mögött kilométeres sor kígyózik.

Fékezés:

A fékút jelentős mértékben meghosszabbodik a hóval fedett úton. Így a javasolt 3-4 másodperces követési távolságot jobb 5-6 másodperces távolágra emelni az előttünk haladó autótól a havas úton. A négy kerék-, vagy összkerék meghajtású autók jobbak a csúszós úton, féktávolságuk rövidebb, de ne bízzuk életünket csak az autónk remek tulajdonságaira, tartsunk nagyobb távolságot!

Sebesség:

Jeges, havas úton, mindenképen csökkentsük a sebességet. Tudnunk kell, hogy a téli gumik is elvesztik tapadásuk felét a havas, téli utakon, s ha szeretnénk ugyan azt a biztonságot, mint száraz körülmények között, akkor mindenképen lassabb sebességgel kell haladnunk.

Összetett feladat a havas, hegyi úton vezetni, melyet a síbarátok természetesen nem kerülhetnek el, és melyek gyakran tele vannak kanyarokkal, így a kanyarok bevételének technikája különösen fontos. A legáltalánosabb hiba, melyet elkövethetünk egy kis csúszásnál, hogy egyszerre akarunk mindent csinálni, fékezni sebességet váltani, kormányozni. Ne tegyük! Egyszerre csak egy dolgot csináljunk!

téli autóFarolás

Ha kifarolt az autónk, akkor a nyugalom a legfontosabb. Ne essünk pánikba, és a nyugodt „válasz” segít a gumik tapadásának visszanyerésében.

Ha az autó hátulja kicsúszik, akkor a legjobb tanács a csúszás irányába történő gyors ellenkormányzás, a fékezés általában ront a helyzeten. Ilyenkor a legjobb, ha nem a kikerülendő tárgyat, hanem a célt nézzük, ahová el akarunk jutni, s higgyük el, az agyunk, kezünk, lábunk fogja tudni, mit kell tennünk. A célra fókuszálni a legjobb, amit tehetünk.

Ha kanyarban alulkormányzott az autó (az eleje hagyja el a kanyarodási ívet), akkor sose tekerjen még a kormányon! Tartott kormány és egy kis fékezés hamarabb megoldja a problémát.

téli autó

 

Látni és látszani

Ne felejtse autóját teljesen letakarítani. Szélvédőt, visszapillantót, lámpákat, sőt az autó tetejét is le kell tisztítani, hiszen Ön sem szereti, ha menet közben az előző autó tetejéről havas, jeges darabok rontják a látási viszonyokat, vagy a megolvadt hó a szélvédőre csúszik fékezésnél, pillanatokra elvakítva Önt.

 

Vezetéstechnikai tanácsok hóban összefoglalva:

1. Csak téli gumival induljon el!

2. A jobban tapadó (kevésbé kopott) abroncsok mindig a hátsó tengelyen legyenek! (A csak két kerékre szerelt téli gumit tiltja a KRESZ).

3. Menjen el gyakorolni! Akár egy üres parkoló is megteszi.

4. Útközben érdemes egy fékpróbával felmérni a tapadást, természetesen olyankor, ha nem jönnek mögöttünk, és nem balesetveszélyes a helyszín.

5. Ha elindulásnál az autó megcsúszik, akkor nem a nagyobb gáz, hanem a finomabb pedálkezelés segít. A legjobban egyenes kormányállásnál tud elindulni egy autó.

6. Ha kanyarban alulkormányzott az autó (az eleje hagyja el a kanyarodási ívet), akkor sose tekerjen még a kormányon! Tartott kormány és egy kis fékezés hamarabb megoldja a problémát.

7. Ha kanyarban túlkormányzott az autó (kicsúszik a fara), akkor a csúszás irányába történő gyors ellenkormányzás szükséges! A fékezés általában ront a helyzeten.

8. A vészfékezést mindig egyenes irányba próbálja meg! Ha teker a volánon, azzal a tapadást csökkenti.

9. Ha nincs blokkolásgátló az autón, akkor pumpálva fékezzen, különben irányíthatlan lesz az autó - bármilyen irányban áll a kerék, az autó csúszni fog.

10. Minél kisebb a tapadás, annál finomabb mozdulatokra, pedálkezelésre van szükség.

 

Hozzászólások

Régebbi cikkeinket ide kattintva találhatják.