Legnépszerűbb síterepek

Havas sportok

Szaküzletek, síszervízek, kölcsönzők

Szaküzlet vagy sportóriás?

2009-10-27 09:02:00

Elérkezett az újabb síszezon, ilyenkor kezdünk gondolkodni elhasználódott

vagy megunt, esetleg divatjamúlt felszerelési tárgyaink cseréjén, új léc, cipő, stb. vásárlásán. Az óriási kínálatban, mely „ránk szakadt” az utóbbi években, nagyon nehéz eligazodni, és nemcsak az eszközökben, hanem azok beszerzési lehetőségei között is.

A kereslet kielégítését két nagy árusító csoport próbálja biztosítani Magyarországon. Az egyikbe a multiknak nevezett hipermarketek, valamint

a külföldi tulajdonban lévő szaküzletek, a másikba a sportszerkereskedéssel

és szervizeléssel foglalkozó, méretükben kisebb magyar szakboltok csoportja tartozik. Érdemes áttekinteni e csoportok előnyeit, illetve hátrányait, és ha ez

sikerült, ki-ki saját értékrendje szerint eldöntheti, hogy melyiknek kedvez vásárlásakor. A magyar vásárlóközönség rendkívüli árérzékenysége miatt gyakran besétál olyan csapdákba, amelyeket kissé nagyobb tájékozottsággal, körültekintéssel elkerülhetne. Nem szükséges nagy szakértelem ahhoz, hogy

az ár-érték arányok túlzott elcsúszása gyanússá váljék.

Tekintsük át a hipermarketek előnyeit. Rendkívül nagy tapasztalattal és tőkeerővel rendelkeznek a marketing területén, nagy hatású reklámhadjáratokat

képesek finanszírozni (óriásplakátok, internet, multimédia, szórólapok). Kiváló az infrastruktúrájuk, szinte korlátlan parkolási lehetőséggel. Kényelmes és jóformán időkorlátok nélküli nézelődésre, vásárlásra adnak módot akár hétvégén is. Olcsó árak és nagy mennyiségű áru jellemzi kínálatukat.

Hátrányai közé sorolnám a rendkívül szűk skálán mozgó és alacsony színvonalú választékot, az eladó személyzet kis létszámát, szakmai képzettségének teljes hiányát. Elégtelen hozzáállásuk emberi tényező, de mégis a szupermarketek

szolgáltatási jellemzője. Az itt vásárolt sporteszközök hibái a sípályán öltenek

testet. Például a szakszerűtlenül kiválasztott sícipő, amely nem fogja körbe teljes egészében a lábat, és anatómiai felépítése nem a felhasználó lábára szabott, az nemcsak a sízés technikai végrehajtását nehezíti meg, hanem a boka biztonságát

sem tudja garantálni. A sícipőgyártók különféle lábtípusokhoz és igénybevételekhez gyártanak modelleket. Ezek és a síelő paramétereinek

(súlya, sízési szintje, stb.) pontos ismerete, illetve a különféle márkák és modellek közötti magas szintű tájékozottság szükséges a helyes választáshoz. Ezen kívül a dobozból kicsomagolt sícipőt még külön a síelő lábához kell igazítani

a gyártó által biztosított kiegészítő eszközökkel, melyekkel a hipermarketek

nem rendelkeznek.

A sílécek kiválasztásához a szükséglet helyes megállapítása elengedhetetlen

feltétel. Minden sígyár azért készít annyiféle modellt, hogy az összes szakszerűen alátámasztott igényt ki tudja elégíteni. A rosszul kiválasztott síléc elveheti tőlünk a síelés által kapható élményt.

A külföldi tulajdonú szaküzletek áruválasztéka bőséges úgy a márkák számát, mint a különféle színvonalú modelleket tekintve. Mivel ezek többnyire áruházakban bérlik a helységeiket, a parkolási lehetőségek megfelelőek. Infrastruktúrájuk szintén magas szintű, marketing- és reklámtevékenységük kiváló. Az eladó személyzet szakértelme azonban esetükben is sok kívánnivalót

hagy maga után, és nagy a fluktuáció is. Árképzésük a Magyarországon megszokottól eltérően a fogyasztói ár megállapításánál figyelembe veszi azt, hogy a majdani árleszállításkor is megfelelő haszonkulcsra tegyen szert, azaz drágábbak, mint az egyéb szaküzletek.

A garanciák érvényesítése meglehetősen komplikált – ez egyébként a már említett hipermarketekre is jellemző. Árukészletük nagy része úgynevezett SMU (Scale Models Unlimited) modell, amelyek látszólag jó minőséget képviselnek. Módszerük a központi beszerzésen alapul, áruik zömmel közvetlenül a gyáraktól

megrendelt, olcsóbb kategóriájú termékek.

A magyar tulajdonú szakszervizek és sportszer-kereskedelmi egységek mindent elkövetnek annak érdekében, hogy felvegyék a „nagyok” által odadobott kesztyűt. Náluk is kaphatóak a világcégek legkülönbözőbb minőségű sporteszközei. Lényeges, hogy szakértelmük sokkal magasabb az összes versenytársuknál. Közvetlen, már-már családias légkörben teszik

lehetővé minden vevő számára a megfelelő árukiválasztást. Áraik a termékek minőségéhez képest kedvezőek, így ezeken a helyeken mindenki megkaphatja a neki megfelelő eszköz kiválasztásával együtt az optimális árat is. A gyártóval szembeni garanciális lehetőségek teljes körét tudják biztosítani. Hátrányuk néhol a parkolás és a nyitva tartási idő korlátozottsága, illetve a fizetési módok – bankkártya, részlet – szűkebb lehetősége. A fentiek figyelembe vételével mindenki eldöntheti, hogy értékrendjében mi élvez elsőbbséget.

Hozzászólások