Legnépszerűbb síterepek

Havas sportok

Szaküzletek, síszervízek, kölcsönzők

Kitől kérjünk tanácsot vásárlás előtt?

2009-10-01 10:05:00

Az internetről rengeteg információ begyűjthető a sífelszereléssel kapcsolatban, így lehetőségünk van arra, hogy igen felkészülten vágjunk bele a vásárlásba.

Több csoportot lehet osztani az ismereteiket ily módon szerzőket.

Sokan vannak, akik csak az árakat figyelik, gyakran a minőség rovására. Egy másik csoport elolvassa a termékismertetőket, és így próbál dönteni a léc vagy a cipő vásárlásáról. Igen ám, de ha vennénk a fáradságot, és összegyűjtenénk a

különböző márkák ismertetőit, észrevehető lenne az azonos szó- és kifejezés-használat. „Jó síelők részére”, „dinamikus síelőknek”, „kimagasló éltartás”, „torziós együttható”, stb.

Ezek igazából semmitmondó szavak, hiszen a magyar

sízők 87,5 százaléka jó és dinamikus síelőnek tartja magát. Használhatóbbak azok a megjelölések, mint pl. „pályán kívüli síelésre”, ”kifejezetten nőknek”, mert ezek mögött nem egy esetben tudatos fejlesztések állnak. Az internetes fórumokon sok esetben parttalan tanácsadás zajlik, ahol gyakran önjelölt síoktatók osztogatják a tanácsaikat. Természetesen sok esetben olvashatunk szakmailag igényes hozzászólásokat is. Legtöbbször nem is adható érdemi tanács, hiszen a kérdező sem ad meg minden szükséges paramétert ahhoz, hogy meggyőződéssel ajánlhassunk bármit is (pl.: neme, milyen munkát végez, sportol-e, súlya, eddigi sérülései, sítudása, mióta síel, milyen stílusban síel, nagy részben pályán síel vagy pályán kívül is, stb.).

A következő nagy tanácsadócsoport a síoktatóké. Az oktatók nagy része valamelyik márka szponzoráltja, ezért érdeke fűződik ahhoz, hogy azt propagálja, mivel komoly kedvezménnyel jut hozzá. Esetenként nem is ismeri más márkák hasonló kategóriájú léceit sem, nem beszélve az alacsonyabb kategóriájú felszerelésről. Véleményünk szerint az oktatók szerepe ebben az esetben az lenne, hogy a márkaboltokba irányítsák a tanítványokat.

Ma a piacon rengeteg sí van. Nem hiszünk abban, hogy van, aki mindenről képes érdemben nyilatkozni! Szaküzlet sincs olyan, ahol minden márkának az összes modelljét ismernék. Olyan boltokat érdemes felkeresni, amelyek néhány márkára specializálták magukat. Ha ezeket meglátogatjuk, teljes képet kaphatunk, és összehasonlításra alkalmas adatok birtokában leszünk.

Érdemes pár szót ejteni egy másik jelentős beszerzési lehetőségről – ez a síbörze. A legnagyobb probléma, hogy ha valamilyen meghibásodást észleltünk a vásárolt sílécen, sícipőn, snowboardon, nincs hol reklamálnunk. Gyakran nincs számla, nincs szervizháttér, ahol érvényesíteni lehetne a reklamációt. Sajnos sok olyan eladó van a börzén, akinek ez csak egy üzleti vállalkozás, és hiába is várnánk komoly szakmai eszmefuttatást az ellenérdekeltség miatt. A Magyarországra bekerülő használt téli sporteszközök rendre nyugatról érkeznek. Jó vételt ott is a helyi síkölcsönzőnél lehet csinálni (nagyobb mennyiség, olcsó ár). De miért is adja el a kölcsönzős a léceket? Mert nagy részük leharcolt,

elkopott, keskeny már a kantnija. Tegyük fel, hogy reggel kikölcsönzünk egy sílécet fél napra. Elvárjuk, hogy legyen élezve és vaxolva – így is kapjuk meg. Visszavisszük, majd jön valaki más, és ő is elvárja, hogy a léc legyen élezve

és vaxolva. A kölcsönzős áttolja a síket az űrállomást idéző szervizgépen. A léc egy nap alatt kétszer volt megélezve (nem csinálnak ebből gondot), és ez így megy az egész szezonban.

Bekerülnek még az országba az új felszerelés vásárlásakor „beszámított” lécek is. Ezekkel próbálják bizonyítani, hogy a börzén is lehet jó síket venni. Ez igaz, de mindig vigyünk magunkkal egy hozzáértőt, aki nem dől be az autóvaxszal polírozott felső laminátumnak, mert a „pénztártól” való távozás után itt tényleg nincs reklamáció.

Utolsóként vizsgálnánk a multiknál történő vásárlásokat.

Ezekben az üzletekben az eladóknak nem erősségük a szakmai hozzáértés. Rugalmas nyitva tartás, korlátlan parkolás, magas árak, igaz, gyakori

leértékelések, bár ilyenkor nagyon sokszor abszolút nincs méretválaszték. Ennek ellenére el kell ismernünk, hogy megfelelő szakmai segítséggel ezeken a helyeken is lehet jól vásárolni.

A jó döntéshez azt ajánlanánk, hogy látogassanak el személyesen a szaküzletekbe, ahol mint kedves vevő szakmai tudással, emberséggel, őszinteséggel találkozik. Ezekben az üzletekben még fontos a vevő, akinek szeretnénk a szemébe nézni akkor is, ha reklamációval lép fel. De ha elég időt szán az utánajárásra, vásárlásra, nem fog csalódni.

Hozzászólások