Legnépszerűbb síterepek

Havas sportok

Szaküzletek, síszervízek, kölcsönzők

Milyen sífelszerelést válasszunk?

2009-10-26 19:41:00

Mindig olyan ruhát vegyünk fel, amelyben könnyű a szabad mozgás, nem vastag, nem ázik át könnyen, és nem ragad rá a hó. Mindig rétegesen öltözzünk, hogy szükség esetén meg tudjunk szabadulni néhány ruhadarabtól.

A sapka

Milyen legyen? Legjobb a finom kötésű, vékony sapka. Anyaga lehet a  hagyományos kötött gyapjú vagy pamut, amely felül vékonyabb, hogy könnyítse a párolgást (a test a felesleges hő 70 %-át a fejtetőn keresztül adja le), a  homlok- és fülrészeknél pedig belül van egy nedvszívó betét.

Milyen ne legyen? Ne legyen nehéz, vastag, többrétegű, túl nagy a fejünkre (ami a lejtő közepén csúszik majd a szemünkbe), vagy olyan anyagból készült,  amelyen keresztül a hő nem tud eltávozni.

Az aláöltő (alsó, felső)

Milyen legyen? Legjobb az izzadságelvezető képességgel rendelkező, rugalmas, testhez simuló, mikroszövésű, speciális műszálas anyagból készült aláöltő, mivel „lélegző” tulajdonságának köszönhetően az izzadság nem a bőr és a ruha között,

hanem a speciális anyag külső felületén van. Ha arra újabb hasonló anyagból készült réteg kerül, akkor a nedvesség tovább „szívódik” kifelé. A régebbi pamut aláöltők erre nem képesek, ennek ellenére azok is használhatóak.

Milyen ne legyen? Ne legyen túl nagy, mert a túlméretezett ruha gyűrődik,

ami nagyon kellemetlen mozgás közben. Kerüljük azokat a műszálas anyagokat, amelyek arról híresek, hogy mindent „bent” tartanak.

A zokni

Milyen legyen? Legjobbak a nedvszívó képességgel bíró sportzoknik. Egy  hagyományos fuszekli árához képest jelentősen többet kérnek értük, de az ebből eredő rossz érzésünket elemi erővel „fújja el” az első használat élménye.

Jellemző ezekre a sportzoknikra az is, hogy rendkívül kényelmesek, és sokkal tovább bírják a „gyűrődést” is, mint az egyéb termékek. Választhatunk középvastag, finomszövésű darabot is, amely rendelkezik kialakított orr- és sarokrészekkel.

Milyen ne legyen? Ne legyen vaskos „gyapjúcsizma”, amely használat után még napokig nedves és illatos. A cérnazokni sem megfelelő, lévén, hogy nem elég meleg, és azért sem, mert ide-oda csúszkál a lábunkon éppúgy, mint a cipő belsejében.

A hosszú ujjú póló

Milyen legyen? Csakúgy, mint az aláöltőnél és a zokninál, a pólóknál is létezik a „lélegző” csodaanyag, amely tényleg teszi a dolgát. A beszerzése már nem olyan egyszerű, mert sajnos kevés a sífutóknak megfelelő, zippzáras, magas nyakú

változat. Mivel ez a réteg már nem érintkezik közvetlenül a bőrünkkel, így a pamut is jó szolgálatot tesz. A lényeg a zippzáras, magas nyakú kialakítás, amely jól véd a szeles időben, de ha melegünk van, a zippzár lehúzásával remekül szabályozhatjuk a hőleadásunkat.

Milyen ne legyen? Leginkább vaskos kötött pulóver, amiben ugyan muszklisabban nézünk ki, de a nedvességmegtartó tulajdonsága miatt bizton számíthatunk a gőzfürdőélményre – akár mínusz 10 fokban is. Az úgynevezett polár is népszerű, de nekünk mégsem jó, mert túl meleg.

A sífutó szabadidőruha, vagy melegítőalsó, -felső

Milyen legyen? Itt sem tudok mást mondani, mint azt, hogy ezek a ruhák is léteznek a már sokszor említett remek anyagból – azok a legjobbak. Ha nem ilyet választunk, akkor figyeljünk arra, hogy vékony legyen, a felsőt díszítse zippzár, lehetőleg végig. Az is lényeges, hogy a mérete pont jó legyen,

mert csak akkor kényelmes.

Milyen ne legyen? Kaphatóak olyan szabadidőruhák, amelyek vízhatlanok,

és ellenállnak a tornádó erejű szélrohamoknak is (legalábbis a címkéjük szerint). Ezeket viszont a lesiklóknak és a snowboardosoknak tervezték. Anyagaik nem eléggé lélegeznek a sífutáshoz, vagy a téli (északi) gyalogláshoz. Az sem szerencsés, ha ez a réteg túl nagy, vagy laza szabású, mert az intenzív mozgás közben kényelmetlen.

A kesztyű

Milyen legyen? Ez a legegyszerűbb: sífutókesztyű. Pont.

Mi az, amire még szükségünk lehet?

Hideg időben, erős szélben, hóviharban jól jön egy vékony, combközépig

érő bélelt kabát, amelynek van kapucnija. Jó szolgálatot tehet még egy polár mellény, főleg, amikor már elfáradtunk, és lassabb tempóra váltunk. Ennek

révén mégsem kezdünk el fázni, mert melegen tartja a felsőtestünket, ugyanakkor a karjainkat szabadon lóbálhatjuk tovább. A síszemüveg hóesésben és napsütésben is hasznos. Erős napsütésben a sífutószemüveg használatát  kimondottan ajánlom a káros UVsugárzás ellen.

Mi az, ami biztosan nem kell?

Sál, lesikló (pufi) dzseki, viharkabát, usánka.

Akkor irány a pálya!

Hozzászólások